۱۳۹۵ تیر ۸, سه‌شنبه

تست عیب یابی در آموزش شبکه

آزمون های مستقیم آموزش شبکه
  1.  تست لینک
  2.  بررسی فعالیت Segmentها
  3.  استفاده از DHCP به عنوان ابزار تشخیص
  4.  انجام ping به صورت محلی و راه دور
تست لینک
در آموزش شبکه بعضی از تکنسین های شبکه معتقد ند که روشن بودن چراغ (LED) روی کارت شبکه نشان دهنده برقرار بودن لینک است . اما این مساله در مورد تجهیزات مختلف ، معانی متفاوتی دارد . در بعضی تجهیزات ، چراغ های لینک ( Link LED) توسط نرم افزارهای مستقر در سیستم میزبان کنترل می شوند و وقتی روشن می شوند که لایه های بالایی شبکه مشغول فعالیت باشند . بعضی کارت های شبکه چراغ لینک را وقتی روشن می کنند که ترافیکی روی شبکه در جریان باشد . در نتیجه روشن بودن LED ، دلیل محکمی بر سالم بودن یا سالم نبودن لینک ارتباطی نیست . حتی بعضی از تجهیزات از LEDها برای نشان دادن یک طرفه یا دو طرفه بودن ارتباط (haft or full Dplex) یا نشان دادن سرعت ارتباط (۰۰/۱۰) استفاده می‌کنند .
برقراری لینک در آموزش شبکه از طریق انجام روندی به نام Negotiation-Auto انجام می شود که در طی آن ، طرف لینک اطلاعاتی را با یکدیگر تبادل می کنند . این اطلاعات شامل سرعت ارتباط یا یک طرفه / دو طرفه بودن آن می شود . در حین این تبادل ، دو طرف ارتباط قابلیت های یکدیگر را مقایسه می کنند و سعی می کنند ارتباط رابابالاترین سرعت ممکن برقرار نمایند . اگر یکی از طرفین ارتباط نتوانند به درستی خود را پیکر بندی کنند یا درایو های مورد نیاز نداشته باشند . اینارتباط نمی تواند ادامه پیدا کند . آن گاه یا روند فوق مجددا تکرار می گردد و یا ارتباط به کلی قطع می گردد.

آموزش مایکروسافت و ویندوز ۱۰

عملکرد چند تکلیفی : مایکروسافت یک جریان عملکرد چند تکلیفی را در ویندوز ۱۰ گنجانده و به همین دلیل در این نسخه ویندوز ، تغییر بین اپلیکیشن ها بسیار راحت تر است.
ویندوز ۱۰ یک کلید بر روی نوار وظیفه در آموزش مایکروسافت دارد که می تواند به سرعت هر اپلیکیشنی را که در حال استفاده از آن هستید ، نمایش دهد. در این نسخه از ویندوز همچنین می توانید به راحتی میان چند دسک تاپ مجازی حرکت کنید. همچنین می توانید با کلیک بر روی کلید Task View میان تم های مختلف حرکت کنید.
آموزش مایکروسافتصفحه قفل : صفحه قفل ویندوز ۱۰ به صورت کامل تغییر کرده است. در این صفحه قفل ، شما امکان انجام کارهای بیشتری در آموزش مایکروسافت مانند اتصال به Wi-Fi ، قرار دادن کامپیوتر شخصی تان در حالت Airplane Mod و دیدن اعلانات مختلف را در اختیار دارید
ویندوز ۱۰ همچنین با الهام از موتوز جستجوی Bing ، عکس های جالبی را به صفحه قفل آورده است که در صورت تمایل شما فعال می شود.
صداها : مایکروسافت همچنین نمایه صداها را هم در ویندوز ۱۰ به روز کرده است. به این ترتیب در آموزش مایکروسافت در نسخه جدید ویندوز ، صداها کمتر از گذشته خشن  ناملایم هستند و به عبارتی صداها در ویندوز جدید ، ملایم تر و دلنشین تر شده اند.

آموزش شبکه ویژگی های NAS قسمت1

مهم ترین ویژگی ها
هر دستگاه NAS باید ویژگی های پر اهمیت زیر را در آموزش شبکه داشته باشد. در واقع ، این مشخصات تعیین کننده نوع و رده NAS هستند.
اشتراک گذاری فایل: تمام دستگاه های NAS به قابلیت ها و امکاناتی برای اشتراک گذاری اطلاعات و فایل ها روی شبکه مجهز هستند. کامپیوترهای شخصی و ویندوز گزینه هایی برای اشتراک گذاری است. برخی محصولات از تعداد کامپیوترهای بیش تر و حجم اشتراک گذاری اطلاعات بیش تر در آموزش شبکه پشتیبانی می کنند و برخی دیگر از دستگاه ها می توانند فقط تعداد محدودی فایل و پوشه در شبکه به اشتراک بگذارند. محصولات رده بالای بازار طیف متنوعی از ابزارها برای اشتراک گذاری سریع فایل ها دارند و از فرمت های مختلفی پشتیبانی می کنند و برعکس محصولات رده پایین فاقد انعطاف پذیری لازم برای شبکه های بزرگ هستند.
آموزش شبکه
پشتیبان گیری از کلاینت: اگر می توانید روی یک NAS عملیات خواندن و نوشتن را در آموزش شبکه انجام دهید ، باید بتوانید از برنامه های پشتیبان گیری نیز استفاده کنید. برخی از دستگاه ها همراه با چند مجوز استفاده از ابزارها و نرم افزارهای پشتیبان گیری معمولا مبتنی بر سیستم عامل ویندوز عرضه می شوند. اگر یک مدل NAS هیچ گونه ابزار یا قابلیتی برای پشتیبان گیری فراهم نمی کند یا مجوزهای لازم را به مشتری نمی دهد ، انتخاب های زیادی در بازار دارید که می توانند این ضعف را جبران کنند. توجه داشته باشید که برخی از برنامه های پشتیبان گیری کلاینت عرضه شده همراه با محصولات NAS خیلی انعطاف پذیر نیستند یا کارایی مناسبی ندارند و در هنگام اجرا باعث افت توان خروجی سیستم و حتی خوابیدن شبکه می شوند. بنابراین ، در نهایت مجبور خواهید بود به سراغ خرید یک نرم افزار پشتیبان گیری سومی بروید.
پس اجازه ندهید  ارائه کردن یا نکردن مجوز چند نرم افزار پشتیبان گیری به همراه NAS در تصمیم خرید شما تاثیر گذار باشد. بسیاری از این دستگاه ها نیز در آموزش شبکه می توانند به عنوان ذخیره ساز برای Time Machine شرکت اپل استفاده شوندو از ویژگی های این سیستم پشتیبانی کنند.
اتصالات اترنت: تمام دستگاه های NAS از طریق درگاه های اترنت به طور مستقیم به شبکه متصل می شوند. نسل جدید این ذخیره سازها از درگاه های اترنت گیگابیتی استفاده می کنند و تقریبا درگاه های اترنت ده / صد مگابیتی منسوخ شده اند. البته هنوز در بازار مدل هایی در آموزش شبکه یافت می شوند که چنین درگاه هایی دارند ، اما پشتیبانی از فریم های با اندازه بزرگ (اصطلاحا Jumbo Frame) هنوز همه گیر نشده است و قابلیت چندان مهمی هم نیست. کارت های شبکه و سیستم عامل های دسکتاپ امروزی توانایی ارسال سریع بسته ها را دارند ، اگرچه ممکن است این سرعت به پای ارسال بسته های بزرگ نرسد ، ولی هم تراز با آن خواهد بود و مشتری از این جهت ضعف یا مشکلی احساس نمی کند. در بازار مدل هایی از NAS همراه با درگاه های شبکه ده گیگابیتی 10GbE یا پشتیبانی از کارت های توسعه PCIe برای افزودن قابلیت های اضافی مانند درگاه های شبکه اترنت یک گیگابیتی بیش تر یا ده گیگابیتی ارائه می شوند. اگر NAS باید در یک شبکه پرسرعت چند ده گیگابیتی مانند 40GbE یا 100GbE مورد استفاده قرار گیرد ، حتما باید به سراغ مدل هایی با درگاه های اترنت ده گیگابیتی بروید.

آموزش شبکه اترنت سریع

دوره آموزش شبکه

آموزش شبکه
چگونگي گسترش اترنت سريع
حداكثر فاصله سوئيچ تا تكرار كننده‌ها 100 متر كابل UTP مي‌باشد.
حداكثر فاصله هاب يا تكرار كننده‌ها تا كامپيوترها 100 متر كابل UTP مي‌باشد.
حداكثر فاصله بين دو هاب يا تكرار كننده 100 متر مي‌باشد.
در صورت استفاده از فيبر نوري مالتي مود حداكثر فاصله بين دو سوئيچ 2000 متر در آموزش شبکه مي‌باشد.
اترنت گيگابيت
با سرعت 1000mbps كار مي‌كند.
از روش CSMA/CD استفاده مي‌كند.
از رسانه‌هاي فيبرنوري و سيم مسي استفاده مي‌كند.
در شبكه‌اي به طول 200 متر تصادف بسته ها صورت نمي‌گيرد.
اترنت گيگابيت
در اترنت گيگابيت چند استاندارد وجود دارد كه عبارتند از:
1000baseLX
100baseSX
1000baseCX
1000BaseT
مشخصات baseLX1000
1000baseLX براي امواج ليزري با طول موج بلند برابر با 1300 نانومتر طراحي شده است.
1000baseLX هم بر روي فيبر نوري تك حالته و چند حالته كار مي‌كند.
با استفاده از كابل فيبرنوري تك حالته مي‌تواند داده‌ها را تا حداكثر 5000 متر ارسال كند.
با استفاده از كابل نوري چند حالته مي‌‌تواند در آموزش شبکه  اطلاعات را حداكثر تا مسافت 500 متر ارسال كند

۱۳۹۵ تیر ۶, یکشنبه

آموزش شبکه ویژگی های NAS قسمت2

درگاه های USB : فکر نمی کنیم بتوان در بازار دستگاه NAS بدون پشتیبانی از یک یا چند درگاه USB یافت. از این درگاه ها می توان برای اتصال دستگاه های ذخیره ساز اکسترنال مانند هارد دیسک اکسترنال یا حافظه فلش و پشتیبانی گیری از اطلاعات داخلی ذخیره شده روی NAS استفاده کرد. برعکس این وضعیت هم در آموزش شبکه می تواند اتفاق بیفتد ، یعنی اطلاعات ذخیره شده روی دستگاه اکسترنال به روی شبکه به اشتراک گذاشته شود. برخی از محصولات NAS امروزی برای مدیریت درگاه USB کلید مخصوصی نیز طراحی کردند که با فشردن آن اطلاعات به سرعت از روی دستگاه اکسترنال به روی NAS یا برعکس به طور خودکار کپی می شوند. اکنون درگاه USB3.0 متداول تر شده است و سرعت انتقال اطلاعات بیش تری در آموزش شبکه فراهم می کند ، اما رایج است که حداقل یک درگاه USB2.0 نیز جاسازی می کنند تا سیستم های قدیمی مشکلی برای ارتباط با NAS نداشته باشند. تعداد درگاه های NAS دقیقا به خواسته های شما از دستگاه ذخیره ساز برمی گردد. محصولاتی با پنج یا شش درگاه USB در بازار یافت می شود ، ولی معمولا بیش تر از دو تا سه درگاه نیاز نخواهید داشت. امروزه برای گرفتن توان خروجی بالا از NAS یا توسعه قابلیت های آن (مثلا افزایش ظرفیت با اتصال NAS دوم) از درگاه های eSATA استفاده می کنند که نسبت به درگاه USB اهمیت کم تری دارند و غالبا در محصولات گران قیمت مناسب برای شبکه های بسیار بزرگ یافت می شود.
آموزشگاه شبکه
به هنگام خرید یک NAS به درگاه های ارتباطی پشت دستگاه در آموزش شبکه دقت کنید تا به تعداد مورد نیاز درگاه اترنت ، درگاه USB ، درگاه HDMI و eSATA داشته باشد. حتی این محصول درگاهی برای توسعه NAS و افزودن درایوهای بیش تری دارد.
 

آموزش شبکه دیسک فول در انتخاب NAS

BYOD یا Diskful
یکی از تصمیم های کلیدی برای انتخاب و خرید یک NAS این است که یک دستگاه با هارد درایوهای از پیش نصب شده Diskful یا دستگاهی بدون هارد درایو Bring your Own Drive بخریم و بعدا خودمان برایش هارد دیسک جداگانه خریداری کنیم. در مجموع در آموزش شبکه ، مدل های Diskful ارزان تر از مدل های BYOD هستند ، زیرا خرید جداگانه هارد دیسک بیش تر از هارد دیسک نصب شده روی NAS هزینه دارد. این وضعیت به ویژه روی دستگاه های تک درایو صادق است. بزرگترین مشکل دستگاه های ذخیره ساز Diskful این است که وقتی هارد دیسک از پیش نصب شده خراب می شود یا طول عمر آن به سر می آید ، ناچار می شوید از مدل های هارد دیسک همان شرکت سازنده یا کارخانه خریداری کنید و آزادی انتخاب در بازار ندارید. اگر در آموزش شبکه یک شرکت فقط گارانتی یک ساله ای برای هارد درایو ارائه بدهد ، خرید یک دستگاه Diskful نسبت به مدل های BYOD برتری خاصی ندارند ، ولی وقتی یک گارانتی سه ساله قابل تعویض روی هارد درایوها دریافت می کنید ، دستگاه های Diskful به صرفه تر خواهند بود. به ویژه برای افرادی که می خواهند ارتقای سیستم را بر اساس مدل موجود انجام دهند.
آموزش شبکه
مزیت عمده و پر رنگ مدل های NAS بدون هارد درایو نسبت به مدل های Diskful جایگزین کردن آسان هارد دیسک ها در آموزش شبکه است. زیرا این دستگاه ها باید توانایی ابزارهای فرمت بندی و نصب هرگونه فایل یا پارتیشنی را روی هارد دیسک ها داشته باشند. بسیاری از دستگاه های NAS که به چند درایو و فناوری رید مجهز هستند ، به کاربران در آموزش شبکه اجازه می دهند تنها با یک درایو شروع به ذخیره سازی اطلاعات روی شبکه و مرور درایوهای دیگر را به سیستم اضافه کنند یا انواع سیستم های پشتیبان گیری را با درایوهای متعدد اجرا می کنند. برای اطمینان بیش تر درباره ویژگی ها حتما باید پیش از خرید ، دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کرد و به جزییات مهاجرت به رید و توسعه ویژگی های به کارگیری و جای گذاری هم زمان چند درایو توجه داشت. همیشه در آموزش شبکه این طور نیست که جزییات تنظیمات رید اجازه هر گونه پیکر بندی را روی درایوهای مختلف فراهم کند. به کارگیری رید در کنار مزیت های بسیار زیاد ، دردسرها و چالش های خاص خود را هم دارد.
ادامه مطلب
http://bartar-network.com/

آموزش شبکه و امنیت در استفاده از وای فای

خطرات امنیتی اتصال به وای فای عمومی
نقاط دسترسی عمومی که به آن ها در آموزش شبکه هات اسپات گفته می شود ، برای کاربران محدوده مشخص امکان تنظیم شدن روی یک ارسال رادیویی مشخص را فراهم کند. به عبارت دیگر ، همه اشخاصی که مثلا در یک کافه حضور دارند ، می توانند به شبکه آن کافه دسترسی داشته باشند و به اینترنت متصل شوند. هات اسپات های عمومی به صورت بالقوه به هر شخصی که در محیط پیرامون نیز حضور دارد ، اجازه دسترسی به داده هایی را می دهد که به وی تعلق ندارد. در قسمت های بعدی آموزش امنیت شبکه به معرفی راه های متداولی پرداخته ایم که ممکن است از طریق آن ها حریم خصوصی شما در حین اتصال به یک وای فای عمومی قابل دسترسی شود.
آموزش امنیت شبکه
یک- Ap مقداری موقت (که فقط یک بار استفاده می شود) را با استفاده از کلیدی که توسط PSK تولید می شود ، به دستگاه الکترونیکی مشتری ارسال می کند.
دو- مشترک در آموزش شبکه از این مقدار برای ایجاد یک کلید عبور دو به دو یا PTK استفاده و کد شناسایی را در قالب AP ارسال می کند.
سه- AP به این پیام با کد تصدیق یا PTK پاسخ می دهد و کلید گروهی موقت یا GTK برای دریافت پیام های چند بخشی و دو بخشی به کار می روند.

آموزش میکروتیک بررسی روتر WRT1200AC

روتری با قابلیت افزایش آنتن و سرعت
آموزشگاه شبکه
شرکت لینک سیس فروش روتر بی سیم جدیدی در کلاس AC1200 با سخت افزارهای به روز شده را در آموزش میکروتیک آغاز کرد ، اما دوباره برای این محصول از طراحی همیشگی WRT معروف خود استفاده کرده است.
WRT1200AC از پردازنده دو هسته ای Armada 38X با سرعت 1.3 گیگاهرتز ماژول بهره می برد که در نمایشگاه CES 2015 معرفی شد. در کنار این پردازنده از 128 مگابایت حافظه فلش و 256 مگابایت حافظه رم DDR3 استفاده شده است. این روتر دوبانده در آموزش میکروتیک مجهز به استاندارد 802.11ac همانند برادر بزرگ تر از خود WRT1900AC از یک درگاه گیگابیت بر ثانیه ای WAN و چهار درگاه سوییچ گیگابیت بر ثانیه ای در کنار یک درگاه USB3.0 و یک درگاه eSATA/USB2.0 بهره می برد.
آموزش میکروتیک
این درگاه ها امکان اتصال چاپگر ، تجهیزات ذخیره سازی و قابلیت به روز رسانی آنتن های خارجی دستگاه را در آموزش میکروتیک فراهم می کنند. این محصول از MIMO 2*2 بهره می برد که روی فرکانس 5 گیگاهرتز سرعت 867 مگابیت بر ثانیه هم رسید که سرعت 600 مگابیت بر ثانیه هم رسید که سرعت نهایی هم زمان سیستم 1500 مگابیت بر ثانیه می رسد. شرکت بلیکن که برند لینک سیس را باز OpenWrt استفاده می کند که ابزارها و امکانات مدیریتی متعددی در اختیار کاربر گذاشته و یکی از پایدارترین و قابل اعتماد ترین درایورهای روترهای بی سیم است. یکی دیگر از مزایای این محصول استفاده از برنامه Linksys Smart Wi-Fi روی دستگاه های موبایل برای مدیریت سریع تر و ساده تر روتر است. قیمت WRT1200AC حدود 180 دلار اعلام شده است.

آموزش شبکه امنیت هات اسپات

راهبردهایی برای اتصال ایمن به وای فای عمومی
آموزش شبکه
حتی بدون وجود یک طرح تهاجمی استادانه نمی توان به طور کامل از یک هات اسپات عمومی برای اتصال ایمن به اینترنت استفاده کرد. در واقع ، بسیاری از نقاط دسترسی غیر ایمن قبل از اتصال کاربر به اینترنت فقط تبلیغات یا توافق کاربر نهایی EULA را نمایش می دهند. در حالی که در برخی مراکز PSK را فقط برای مشترکان به اشتراک گذاشته می شود. به این ترتیب ، داده ها می توانند به صورت منفعل از طریق امواج رادیویی جمع آوری و سپس در نقطه بعدی رمزگشایی شوند. برای حصول اطمینان در آموزش شبکه از امن بودن یک ارتباط ، هر کاربر باید قبل از اتصال به نقطه دسترسی یک PSK منحصر به فرد فراهم کند که مدیریت این فرآیند در مراکز عمومی کار نسبتا پیچیده ای است. برخی اپراتورهای شبکه نظیر ورایزن کاربر را قادر می سازند با ایجاد اعتبار از طریق یک شبکه سلولی ایمن و پس از آن تشخیص هویت کاربران ، دسترسی ایمن تری به هات اسپات فراهم شود ، اما این روش در حال حاضر در آموزش امنیت شبکه محدود به اپراتورهای شبکه های سلولی است و مراتب امنیتی خاص خود را دارد. اگرچه از نظر فنی هیچ اتصالی بین یک شبکه عمومی وای فای و شبکه خانگی کاربر وجود ندارد (نشانی IP و انواع SSID) ، همچنان این دغدغه را داریم که یک مهاجم بتواندبه شبکه ای روی دستگاه کاربر متصل شود و از نقاط آسیب پذیر بالقوه سوء استفاده کند.
آموزش امنیت شبکه
در حالی که همواره با اتصال به یک شبکه وای فای عمومی خطرات امنیتی متوجه کاربر است ، اما نکاتی در آموزش امنیت شبکه وجود دارد که با رعایت آن ها می توان حمله های خراب کارانه را به حداقل رساند. برخی از این ملاحظه ها به شرح زیر است:

آموزش امنیت شبکه حملات هک 1

واقعیتهایی درباره هک نمودن
بر پایه گزارش مجمع (trustware 2013 Global Security Report (goo.gl /h7EOG ، و 12/6 میلیون کاربر قربانی عملیات خرابکارانه هک و دزدی هویت بین سال های 2012 و 2013 میلادی شدند. بر پایه این آمار در سال 2012 میلادی در هر سه ثانیه یک نفر قربانی هک شده است. در همین سال نود و هشت درصد حملات هک به کارت های اعتباری یا داده های پرداختی که به صورت آنلاین انجام می پذیرفت انجام گرفته.
در حقیقت در آموزش امنیت شبکه ، تخمین ها نشانگر آن هستند که از آغاز تا پایان سال 2012 میلادی یک چیزی حدود بیست و یک بیلیون دلار (سیزده بیلیون پوند) به وسیله هکرها کورد کلاهبرداری قرار گرفته ، که به طور میانگین سهم هر خانه ای که یک کاربر کامپیوتری دارد چیزی حدود 4900 دلار (3041 پوند) می شود ، به بیان دیگر هر کاربر پتانسیل از دست دادن این مبلغ را به طور سالانه از راه کلاه برداری الکترونیکی دارا می باشد.
آموزش امنیت شبکه
لیستی از آنچه مورد علاقه هکرها است فراهم شده ، که در این لیست بیشترین چیزی که مورد توجه هکرها قرار گرفته عبارتند از: نام های کاربری ، پین کدها ، شماره های بیمه نامه ، شماره تلفن و شماره های کاربری ، جزییات کارت های اعتباری و حساب های بانکی ، شماره های پرسنلی ، شماره های گذر نامه و گواهینامه ها ، اسناد مربوط به بیمه نامه و هر چیز دیگر که ارزش مالی داشته باشد.
روش هایی که آنها در آموزش امنیت برای دسترسی از راه دور به این گستره از داده ها به کار می گیرند ، تزریق یک SQL در یک وب سایت معروف و شناخته شده می باشد ، یا ساخت وب سایت های جعلی که شباهت زیادی به سایت بانک ها و موسسه های مالی دارد ، جایگذاری کدهای اجرایی که قابلیت اجرا شدن از راه دور را دارا هستند در وب سایت هایی که کاربر اطمینان دارد پاک می باشند،پس از آن با رخنه به سیستم کاربرر کلاهبرداری الکترونیکی انجام می پذیرد.
در محیط های اجتماعی چندین مورد جالب در این رابطه وجود دارد. بر پایه منابع موجود ، شانزده درصد کسانی که زیر نوزده سال دارند ، قربانیان کسانی هستند که لینک های فرستاده شده از سوی دوستان خود را باز می کنند. علاوه بر این ،شصت و هشت درصد از کاربران محیط های اجتماعی ، بی هیچ نگرانی و با خیالی آسوده داده های مربوط به مدارس ، دانشگاه ها و دیگر اطلاعات تحصیلی خود را در شبکه های اجتماعی حتی شماره تلفن خود را در دسترس همگان قرار می دهند ، و دوازده درصد اطلاعات خیلی شخصی حتی تا نام حیوان خانگی خود را عنوان می کنند.

آموزش امنیت شبکه حملات هک 2

با توجه به آنچه در قسمت قبلی آموزش امنیت شبکه مطرح شد در این قسمت بررسی می کنیم که برای امنیت در برابر حملات هک چه باید کرد.
آموزش امنیت شبکه
به جای آنکه مانند یک بزدل خود را در گوشه ای پنهان سازید ، نقشی که این روزها بسیاری از کاربران به آن دل خوش کرده اند ، بیاید در کنار هم گام برداریم و تلاش کنیم از هک کردن خود و دیگران جلوگیری نماییم تا فضای شخصی ما همچنان ایمن باقی بماند ، هیچ اهمیتی ندارد که این فضای شخصی در فضای ابر قرار دارد یا روی کامپیوتر خانگی شما می باشد.
به طور طبیعی شما می توانید همه این گام ها را با به کارگیری یک سپر الکترونیکی نیرومند به یکباره بردارید ، همه درگاه های سیستم خود را مسدود کنید و هیچ روزنه ای باقی نگذارید،اما این گزینه مورد پسند بیشتر کاربران نیست.
البته ، یک محیط دیگر وجود دارد که می تواند خشنودی کاربران را فراهم آورد ، به گونه ای که کاربر از هر آنچه انجام می دهد آگاهی داشته باشد و بتواند از خود پاسداری نماید.
آنچه در آموزش امنیت شبکه از اهمیت به سزایی برخوردار است ، توان شما در یادگیری ایستادگی در برابر تلاش های زیانبار برای هک نمودن سیستم شما می باشد ، شما با یادگیری این موارد می توانید شبکه خانگی خود را کنترل نمایید.
پاسداری از شبکه کار با شبکه خانگی آغاز می کنیم ، چند گام آسان وجود دارد که با برداشتن این گام ها شما می توانید از رخنه یک هکر به سیستم خود جلوگیری نمایید. شاید بیشتر این گام ها را تا کنون برداشته اید ، برخی از آن ها به گونه ای شگفت آور بسیار آسان می باشد.

دوره های مایکروسافت نرم افزار تعمیر ویندوز

ویندوزتان را تعمیر کنید
دوره های مایکروسافت نرم افزار تعمیر ویندوز
پیدا کردن مشکلات کامپیوتر می تواند کاری بسیار دشوار باشد ؛ به ویژه اگر دلیل مشکل را ندانید.
ویندوز تلاشش را انجام می دهد تا مشکلی پیش نیاید ، اما در صورتی که کامپیوترتان مشکل پیدا کرده می توانید  از برنامه All-in –One  Windows Repair برای پیدا کردن مشکلات و اعمال تعمیرات در آموزش مایکروسافت استفاده کنید. این برنامه مشکلاتی را هم پیدا می کند که ممکن است همین حالا اثرات آنها را نبینید ، اما در آینده شاید برایتان دردسر ساز شوند. در این مقاله با نحوه کار کردن با این برنامه آشنا خواهیم شد.
1-دریافت برنامه نرم افزار تعمیر ویندوز :
آموزش مایکروسافت
به وب سایت tweaking.com  بروید و بعد از کلیک روی programs ، روی (Windows repair (All In One  کلیک کنید.
شاید به دلیل مشکلی که برای کامپیوترتان پیش آمده نتوانید که برنامه ی جدید نصب کنید به همین دلیل در بخش portable روی گزینه  Direct download کلیک کنید تا نسخه پرتابل برنامه را دریافت کنید. برنامه را پس از دانلود در یک پوشه باز کنید ، آنرا اجرا کنید و سپس yes  را بزنید.
power Reset -2 :
برنامه  Windows Repair  بعد از اجرا بررسی می کند که تمامی فایل های مورد نیاز را دارد یا نه . اگر یکی ازفایل ها کم بود باید برنامه را از نو دانلود کنید. پس از اجرای برنامه ، از شما خواسته می شود که یک power Reset  انجام دهید. یعنی کامپیوتر را خاموش کنید ، کابل کیس را از برق  بکشید ، باتری نوت بوک را خارج کنید ، و چند بار دکمه power را بزنید تا هر چه برق در کامپیوتر مانده از بین برود. سپس کابل و باتری را دوباره وصل کنید و کامپیوتر را روشن کنید و برنامه را دوباره اجرا کنید.
3-جستجو به دنبال بد افزارها
به برگه  step2  بروید. با نرم افزار امنیتی خود یک اسکن کامل انجام دهید. اگر برنامه Malwarebytes Anti-Malware را به صورت نصب شده دارید ، آنرا اجرا کنید و یا آن سیستم را اسکن کنید. اگر این برنامه را ندارید گزینه Download & scan system را بزنید. به این ترتیب این برنامه دانلود ، نصب و اجرا می شود و به صورت خودکار سیستم را اسکن می کند. اگر تهدیدی امنیتی پیدا شد ، طبق دستورهای برنامه عمل کنید و آن را برطرف کنید. ممکن است در هنگام انجام نیاز به ری استارت کردن سیستم داشته باشید.

دوره های مایکروسافت آموزش نصب آسان برنامه ها

برنامه های اساسی کامپیوتر را به راحتی نصب کنید
دوره های مایکروسافت آموزش نصب آسان برنامه ها
گام 1: به وب سایت Ninite به آدرس ninite.com بروید در آن لیستی از برنامه ها را می بینید که براساس دسته شان مرتب شده اند ؛ مثلا مرورگرهای وب برنامه های پیام رسان و برنامه های امنیتی. کافی است تیک هربرنامه ای را که می خواهید بزنید و در نهایت گزینه Get Installer را بزنید.
به این ترتیب یک فایل اجرایی کوچک نصب می شود که با اجرای آن تمامی برنامه هایی که انتخاب کرده اید دانلود و نصب می شوند.
گام 2: اکنون برنامه را اجرا کنید تا نرم افزارهای لازم را نصب کنید. اگر می خواهید این نرم افزارها روی کامپیوتر دیگری نصب شوند فقط کافی است فایل اجرایی دریافتی را با استفاده از فلش به آن کامپیوتر منتقل کنید یا این که آن را برای خودتان ایمیل کنید و روی کامپیوتر دیگر بازش کنید. فایل اجرایی روی هر کامپیوتری نصب می شود ؛ البته به شرط آن که کامپیوتر مبدا و مقصد هر دو 32 بیتی یا هر دو 64 بیتی باشند. پس از اجرا ممکن است نیاز به دادن برخی اجازه های امنیتی به برنامه داشته باشید. برنامه سپس نرم افزارهایی که انتخاب کرده اید را دانلود و نصب می کند و مراحل پیشرفت کار را به شما نشان می دهد. می توانید با کلیک روی show detalis روند اجرا را به شکل کامل ببینید. خوبی این برنامه این است که نوار ابزارها ، پلاگین ها و برنامه های ناخواسته در کنار برنامه ها نصب نمی شود.
گام 3: شما می توانید هر زمان که خواستید از برنامه نصب کننده ای که دریافت کرده اید استفاده کنید تا برنامه های نصب شده را به روز کنید. برنامه پس از اجرا به دنبال به روز رسانی های برنامه های نصب شده می گردد. به این ترتیب می توانید با اجرای تنها یک برنامه ،نرم افزارهای رایگانی که دریافت کرده اید را به روز رسانی کنید.
دوره های مایکروسافت
برنامه های مناسب برای نصب در آموزش دوره های مایکروسافت
برنامه Ninite قابلیت نصب بیش از 80 نرم افزار را دارد که البته شما تنها کافی است تعدادی از آنها را نصب کنید. در این جا به برخی از این برنامه ها می پردازیم.نی
Web Browsers
احتمالا اولین برنامه ای که روی کامپیوتر یا ویندوز می خواهید یک مرورگر اینترنت است که جانشین اینترنت اکسپلورر شود. Ninite قابلیت نصب کروم ، اپرا و فایر فاکس را دارد.

دوره آموزش شبکه رسانه های انتقال

دوره آموزش شبکه

استانداردهاي رسانه‌هاي انتقال در آموزش شبکه
استانداردهاي رسانه‌هاي انتقال
10base2
10base5
10baseT
10base2
حداكثر طول يك سگمنت مي‌تواند 185 متر باشد.
حداقل فاصله بين دو كامپيوتر 5/0 مي‌باشد. دو سر انتهايي كابل كشيده شده براي عدم انعكاس سيگنال روي كابل شبكه يك Terminator ، 50 اهمي قرار مي‌گيرد.
يك رابط T براي اتصال هر كامپيوتر يا دستگاه به شبكه استفاده مي‌شود.
رابط T مستقيماً بايد به تجهيزات متصل گردد.
فرستنده و گيرنده اطلاعات روي كارت شبكه تعبيه شده است.
هر سگمنت نبايد بيش از 30 اتصال داشته باشد.
حداكثر طول كابل شبكه با استفاده از 4 تكرار كننده مي‌تواند به 925 متر برسد.
رابط‌هاي BNC در اين نوع شبكه استفاده مي‌شود.
حداكثر سرعت 10 مگابيت بر ثانيه مي‌باشد.
10base5
در آموزش شبکه می بینیم کهحداكثر طول هر سگمنت 500 متر است.
حداكثر طول كابل رابط بين كامپيوتر و دستگاه فرستنده/گيرنده (Transceiver) 50 متر است به اين كابل (Attachment Unit Interface)AUI گفته مي‌شود.
حداقل فاصله بين دو فرستنده/گيرنده بايد 5/2 متر باشد.
درهر سگمنت نبايد بيش از 100 فرستنده/گيرنده داشت.
دردو سر شبكه از مقاومت 50 اهمي جهت عدم انعكاس سيگنال ها استفاده مي‌شود.
حداكثر طول كابل شبكه با استفاده از 4 تكرار كننده 2500 متر است
10baseT
حداكثر طول يك سگمنت 100 متر است.
هر كامپيوتر يا تجهيزات شبكه‌اي که وجود دارد مستقيماً به هاب وصل مي‌شود.
فرستنده/گيرنده 10baseT داخل كارت شبكه است.
كليه تجهيزات با استفاده از توپولوژي ستاره و يا در نهايت درختي به هاب‌ها وصل مي‌شوند
حداكثر طول شبكه 500 متر است.
10baseT اجازه اتصال حداكثر 4 هاب مي‌دهد كه به عنوان تكرار كننده مورد استفاده قرار مي‌گيرند. البته بايد حداكثر طول گفته شده رعايت گردد.

آموزش شبکه سخت افزار شبکه

آموزش شبکه

سخت افزار ارتباطي شبكه و کامپيوتر
CPU كامپيوتر پروسه ارسال ودريافت بيت‌هاي اطلاعات را كنترل نمي‌كند بلكه يك سخت‌افزار ويژه كه كامپيوتر را به شبكه متصل مي‌كند همه فرآيند ارسال و دريافت سيستم‌هاي اطلاعاتي را كنترل مي‌كند.
آموزشگاه شبکه
توپولوژي منطقي شبکه
توپولوژي منطقي شبكه كه در واقع قوانين حاكم برمسير انتقالي داده‌ها را در آموزش شبکه تعيين مي‌كند. از جمله اين توپولوژيهاي منطقي مي توان  Ethernet ، Taken Ring ، FDDI و +ATM را نام برد كه در كامپيوترهاي شخصي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. از آنجا كه اترنت (Ethernet) ارزانترين، عمومي‌ترين و معمولي‌ترين روش براي نصب شبكه LAN مي‌باشد برآنيم كه صرفاً اين توپولوژي را بيشتر معرفي كنيم.
Ethernet
در شبكه اترنت هر كامپيوتر براي دستيابي به شبكه و به منظور ارسال اطلاعات از پروتكلي بنام CSMA/CD استفاده مي‌كند. چگونگي عمل اين پروتكل به شرح زير است.
اگر كامپيوتري خواسته باشد اطلاعاتي را به شبكه ارسال كند، شبكه يا كانال ارتباطي را تحت نظر مي‌گيرد، اگر اطلاعاتي در كانال نبود اطلاعات خود را در آن قرار مي‌دهد. وگرنه به استراق سمع خود ادامه مي‌دهد.
اگر در آموزش شبکه دو كامپيوتر همزمان با هم اطلاعاتي را در شبكه قرار دهند اين اطلاعات يا بسته‌هاي اطلاعاتي با هم تصادف مي‌كنند و از بين خواهند رفت، كامپيوتري كه اين تصادف را تشخيص دهد از طريق ارسال اطلاعات خاص به ساير كامپيوترها خبر مي‌دهد.

۱۳۹۵ تیر ۲, چهارشنبه

آموزش میکروتیک راه اندازی DHCP Client

DHCP Client
 DHCP Client فرایندی است که یک سیستم به عنوان سرویس گیرنده در شبکه می تواند آدرس IP خود را به طور خودکار از یک DHCP Server دریافت کند ، در صورت این کار دیگر نیازی به تنظیم IP  به صورت دستی روی سیستم نخواهیم داشت.
 برای راه اندازی DHCP Client در میکروتیک از منوی IP ، گزینه DHCP Client را انتخاب کنید.
برای راه اندازی DHCP Client  روی دکمه + کلیک کنید.
 در لیست باز شوی Interface باید Ether را که قرار است IP به آن اختصاص دهید ، انتخاب کنید.
در صورتی که در لیست باز شوی Add Default مقدار yes انتخاب شده باشد یک Default  Route به صورت خودکار در کادر محاوره Route ها اضافه خواهد شد.
آموزش میکروتیک
مثال برای آموزش میکروتیک : یک  مودم ADSL  در شبکه وجود دارد ، که روی آن یک  DHCP  Server  راه اندازی شده است. این مودم با استفاده از کابل شبکه  به Ether1  مسیریاب متصل می باشد. قصد داریم روی Ether1  مسیر یاب DHCP CLIENT  راه اندازی کنیم به طوری که به صورت خودکار مودم آدرس IP دریافت کند.
برای این کار در برنامه winbox  از منوی IP ، گزینه DHCP Client  را انتخاب کرده  ، در کادر محاوره  باز شده روی دکمه + کلیک کنید تا در کادر محاوره دیگری ظاهر شود.
 در این کادر محاوره در قسمت Interface ، شما Ether1 را انتخاب کنید. با این کار پس از چند  لحظه Ether1 از مودم آدرس IP  دریافت خواهد کرد.

دوره های مایکروسافت آموزش ویندوز سرور راهبری کاربران 1

آموزش مایکروسافت
راهبری کاربران و کامپیوتر ها
مدیریت کابران و کامپیوتر ها یکی از وظایف روزانه ای است که به طور منظم در دوره های مایکروسافت آموزش ویندوز سرور انجام می شود. اقلام اکانت کاربر و کامپیوتر که در AD  ذخیره می شود در واقع اعتبار آنها در محیط شبکه  را نشان می دهد. هر دوی آنها برای مدیریت  و ایمن سازی دامنه به یک روش عمل می کنند.
اکانت کاربران
اکانت کاربر به اشخاصی اختصاص می یابد که نیاز به شبکه دارند. کاربر به واسطه ی اکانت خود می تواند وارد سرور ها یا دامنه ی AD  شود.
اکانت کاربران محلی
اکانت کاربران محلی روی یک کامپیوتر ایجاد می شود و کاربر تنها وقتی به آن کامپیوتر دسترسی دارد که برای وی اکانتی تعریف شده باشد. در ویندوز سرور 2012 با اکانت کاربر محلی نمی توان به منابع دامنه AD  دسترسی داشت. اگر دامنه AD  وجود داشته باشد می توان برای انجام امور مدیریتی و نگهداری روی سرور های مشخصی ،اکانت محلی تعریف کرد. اینگونه اکانت ها زمانی به کار می رود که بخواهید دسترسی موقت بدهید یا برنامه ای نیاز به تعریف اکانت محلی داشته باشد.
اکانت کاربران دامنه
اکانت کاربران دامنه روی یک DC در دامنه AD ساخته می شود و دسترسی به منابع دامنه را امکان پذیر می سازد. این منابع در دوره های مایکروسافت آموزش ویندوز سرور 2012 عبارتند از : سرور ها ، فایل های اشتراکی ، وب سایت ها ، و تنظیمات AD ، این نوع اکانت ها در پایگاه داده های AD  ذخیره می شود ، بنابراین تمام DC های دامنه همسان سازی می شود. اکانت کاربران دامنه روشی برای دسترسی به شبکه های ویندوزی است.

دوره های سیسکو آشنایی با تجهیزات سیسکو 1

 آشنایی با محصولات سیسکو
دوره های سیسکو
در قسمت های قبلی آموزش سیسکو در مورد آدرس دهی شبکه با IP  ، معماری شبکه ها و ایده های  مطرح در این زمینه با هم به گفتگو نشستیم. و علاوه بر بحث روی تکنولوژی های مورد استفاده و چگونگی عملکرد آنها ، وارد قسمت های عملی نیز خواهیم شد. چگونگی اتصال دستگاه ها در شبکه های LAN و WAN ، چگونگی برقراری ارتباط از  طریق Consol با سوئیچ ها و روتر ها ، استفاده از محیط دستوری سیستم عاملIOS و ... ، با مدل سه لایه ای سیسکو که شامل لایه های Core ، Distribution و Access می شود آشنا شدید.
آموزش سیسکو
بعد از طراحی شبکه ها ، نیاز به انتخاب دستگاه های مورد نیاز و جاگذاری صحیح آنها در مکان های مناسب داریم که این کار را به کمک استاندارد های تعیین شده انجام خواهیم داد. برای انتخاب یک دستگاه به نکات زیر باید توجه داشت :
آیا به کار بردن و راه اندازی محصول انتخاب شده راحت می باشد؟
پشتیبانی فنی دستگاه مورد نظر آسان است؟ آیا دستگاهی که انتخاب نموده ایم دارای امکانات لازم برای پوشش دادن به نیاز های شبکه ما می باشد؟
آیا دستگاه قدرت لازم را برای پشتیبانی از ظرفیت حاضر شبکه و به احتمال زیاد ظرفیت رو به رشد در آینده دارد؟
آیا دستگاه مورد نظر قابل اطمینان است؟ وچقدر قدرت تحمل خرابی را دارد؟
اگر دستگاه مزبور در لایه سوم عمل می کند ، آیاظرفیت لازم برای پوشش دادن به ارتباطات همزمان به وسیله کاربران داخلی و کاربران خارجی را دارد؟
آیا دستگاهی که خریداری می شود ، می تواند به راحتی ارتقاء سخت افزاری یابد و آیا اینکه ارزش سرمایه گذاری  را داراست یا نه؟
بعد از اینکه به سوالات فوق به درستی جواب دادید ، می توانید محصول مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

دوره شبکه

اجزاء شبكه
كارت شبکه
آموزش شبکه
تجهيزات فعال در شبكه مانند هاب، سوئيچ، پل، مسيرياب
دوره شبکه
تجهيزات غير فعال مانند راک، پچ پنل،سوکت و .....
دوره های تخصصی شبکه
رسانه انتقال
دوره آموزش شبکه
آموزش دوره شبکه

پروتكل‌هاي شبكه‌اي
يك پروتكل ارتباطي در آموزش دوره شبکه عبارت است از مجموعه‌اي قوانين كه توسط كامپيوترها مورد استفاده قرار مي‌گيرند تا بتوانند با يكديگر ارتباط برقرار كنند. مثلاً طول بسته‌هاي اطلاعاتي كه براي يكديگر ارسال مي‌كنند چقدر باشد؟ يا چه مكانيزمي براي بررسي اينكه آيا اطلاعات درست به مقصد رسيده است؟
TCP/IP
اين پروتكل معمولاً در شبكه‌هاي بزرگ مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
NetBEUI
اين پروتكل ساده‌ترين پروتكل شبكه‌اي است كه معمولاً براي شبكه‌هاي محلي كوچك مورد استفاده قرار مي‌گيرد. لازم به ذكر است كه اين پروتكل قابل مسيرگرداني نمي‌باشد و براي رسيدن  اطلاعات به مقصد از حالت انتشاري استفاده مي شود.
IPX/SPX
اين پروتكل مبناي مبادله اطلاعات سيستم عامل ناول است.
X.25
اين پروتكل مبناي مبادله اطلاعات در شبكه سوئيچينگ بسته ای X.25 است.

۱۳۹۵ تیر ۱, سه‌شنبه

آموزش میکروتیک راه اندازی pool

Address Pool
Pool در آموزش میکروتیک مخزنی است که محدوده آدرس شبکه ما را مشخص می کند. برای راه اندازی pool می توانید در برنامه winbox از منوی IP ، گزینه POOL را انتخاب کنید.
آموزش میکروتیک
در این کادر محاوره روی دکمه + کلیک کنید تا پنجره ای برای ایجاد تنظیمات ظاهر شود. در کادر متنی Addresses محدوده آدرس مشخص می شود. در واقع مشخص کردن محدوده آدرسی است که به سرویس گیرنده ها خواهد رسید.
آموزش شبکه
مشاهده می کنید  که یک رول جدید مربوط به pool به نام pool1 ایجاد شده است. شما می توانید از این pool در قسمت DHCP Server  استفاده کنید.
دوره های میکروتیک
DHCP Relay
DHCP Relay در آموزش میکروتیک فقط یک Proxy است که قادر به دریافت DHCP Discovery و DHCP Server و ارسال دوباره آن به سرور DHCP می باشد. در شبکه های بزرگ بهتر است از دو DHCP Server استفاده شود ، اما توصیه می شود در شبکه متوسط  به جای یکی از این DHCP Serverها از یک DHCP Relay استفاده شود.
برای راه اندازی DHCP Relay می توان در برنامه winbox از منوی IP ، گزینه DHCP Relay را انتخاب کرد.

آموزش دوره های مایکروسافت ویژگی های DNS قسمت2

DNS Security Extension
ویژگی های DNS در قسمت قبل آموزش دوره های مایکروسافت بررسی شدند یکی دیگر از این ویژگی ها DNS Security Extension می باشد. یکی از موارد مهمی که همواره باید مورد توجه  قرار گیرد ، امن نگه داشتن DNS  است. اگر هکر کنترل DNS را در دست بگیرد می تواند کل سازمان را تحت کنترل قرار دهد.
ویندوز سرور 2012 از مجموعه ای از افزونه ها جهت تامین امنیت DNS استفاده می کند که به آنها DNS Security Extension گفته می شود.
دوره های مایکروسافت
رکورد های موجود در DNS  به وسیله یک امضای دیجیتال امن می شود تا تنها کسانی که این امضای دیجیتال امن می شودتا تنها کسانی که این امضای دیجیتال را داشته باشند ، تا بتوانند رکوردی را تغییر دهند. پس در نتیجه هکر برای تغییر رکورد در DNS ابتدا باید امضای دیجیتال را به دست آورد که این موضوع کار هکر را مشکل می سازد.

دوره های سیسکو آشنایی با تجهیزات سیسکو 2

Hubs
دوره های سیسکو
همانطور که قبلًا در آموزش دوره های سیسکو هم اشاره شد ، Hub ها دستگاه هایی هستند که در لایه physical عمل می کنند و نقش آن ها تکرار سیگنال های دریافتی در روی تمامی پورت های موجود می باشد. دستگاه هایی که به Hub و یا Repeaterها وصل هستند ، در واقع به یک Collision domain تعلق دارند. سیسکو مدل های مختلفی از Hub ارائه داده است. مانند مدل های زیر:
155 Micro Hub
1528 10/100 Micro Hub
100,200,300,400 Fast Hub
سوئیچ ها
آموزش سیسکو
همانطوریکه می دانید سوئیچ ها در لایه دوم عمل می کنند و برای حل کردن مشکلات ناشی از Collision های لایه دوم در شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرند. سیسکو ، مدل های مختلفی از سوئیچ ها را روانه بازار نموده است که از آن جمله می توان به مدل های زیر اشاره نمود:
1548Mikcro  Switch 10/100
Catalyst 1900,2800
Catalyst 2950
Catalyst 3550
Catalyst 4000
Catalyst 6x00
Catalyst 8500
بسیاری از این دستگاه ها ، عملیات Layer-2 switching وبرخی دیگر هم Layer-2 و هم Layer-3 را با هم انجام می دهند.
لازم به ذکر است که برخی از سوئیچ های سیسکو از دستورات CLI با ترکیب متفاوتی استفاده می کنند که این مسئله باعث سردرگمی بسیاری از افراد تازه کار خواهد شد. مثلًا دو مدل 1900 و 2950 از دستورات متفاوتی برای انجام کاری یکسان استفاده می کنند.

آموزش میکروتیک مثال راه اندازی pool قسمت1

مثال در آموزش میکروتیک برای راه اندازی pool: راه اندازی DHCP Server و DHCP Relay
نکته: در ایجاد یکی از مسیریاب های میکروتیک برای DHCP Server و یکی هم برای راه اندازی DCHP Relay در نظر گرفته شده است.
ابتدا باید آدرس های IP را به Interface های هر دو مسیریاب (DHCP Relay وDHCP Server) اختصاص داد.
اختصاص IP را به مسیریاب DHCP Serever:
[admin@MikroTik] > ip address add address=192.168.0.1/24 interface=ether2_local
[admin@MikroTik] > ip address add address=10.1.0.2/24 interface=ether3-public
اختصاص IP به مسیریاب DHCP Relay:
[admin@MikroTik] /ip address > add address=192.168.0.2/24 interface=ether3-public
[admin@Mikro Tik] /ip address>add address=192.168.1.1/24 interface=ether2-Local1
[admin@MikeoTik] /ip address>add address=192.168.2.1/24 interface=ether4-Local2
در مرحله بعد به مسیر یاب میکروتیک که قرار است روی آن DHCP Server راه اندازی شود و رفته و دو pool با آدرس هایی در محدوده دو شبکه داخلی (192.168.1.0/24,192.168.2.0/24) ایجاد کنید.
[admin@MikroTik] > ip pool
[admin@MikroTik] /ip pool>add  name =1oca11  ranges=192.168.1.11-192.168.1.100
[admin@MikroTik] /ip  pool>add name =1oca12 ranges =192.168.2.11-192.168.2.100
[admin@MikroTik] /ip pool > print
#  NAME                                                                RANGES
0   local1                                                               192.168.1.11-192.168.1.100
1   local2                                                               192.1689.2.11-192.168.2.100
انجام مرحله قبل با استفاده از برنامه winbox  هم به طریق زیر امکان پذیر می باشد.
در بخش بعد آموزش میکروتیک باید به مسیریاب DHCP Server رفته و در کادر محاوره DHCP Server دو DHCP Server با آدرس های pool که در مرحله قبل تعیین شدند ، ایجاد کنید.
[admin@Mikroik] /ip dhcp-server>add interface =ether2-loca11 relay=192.168.1.1
Address-pool=1local1 name=dhcp1 disable=no
[admin@MikroTik] /ip dhcp2-server>add interface=ether2-local1 relay=192.168.2.1
Address-pool=loca12 name=dhcp2 disabled=no
[admin@MikroTik] /ip dhcp-server> print
Flags: X-disabled, I-invalid
#  NAME           INTERFACE       RELAY             ADDRESS-POOL        EASE-TIME ADD –ARP
0  dhcp1           ether2-loca11    192.168.1.1                  local1                       3d
1  dhcp2           ether2-loca11    192.168.2.1                  local2                       3d
مرحله قبل را با استفاده از محیط گرافیکی برنامه winbox انجام خواهیم داد.